Weet jij hoe je bij een telefoongesprek overkomt? | Paardeninzicht
16275
post-template-default,single,single-post,postid-16275,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive
 

Weet jij hoe je bij een telefoongesprek overkomt?

Weet jij hoe je bij een telefoongesprek overkomt?

Weet jij hoe je bij een telefoongesprek overkomt?

Bij de acquisitie voor PaardenInzicht krijg ik heel wat bijzondere opmerkingen te horen, lees de opmerkingen op de foto maar eens door. Blijft het daarbij? Nee hoor, zo kan ik vrolijk nog een heel lijstje vullen.

Vrolijk? Als je zulke opmerkingen krijgt? Een aantal van deze opmerkingen bevatten nogal stevige oordelen!

Dat klopt, gelukkig heb ik in de loop der jaren geleerd me niet direct aangesproken te voelen. Maar de opmerkingen te gebruiken om van te leren en in te zetten als voorbereiding op gesprekken. Helemaal leuk werd het toen ik op een dag de opmerkingen die op de foto te lezen zijn, onder elkaar op mijn notitieblad zag staan: toen kreeg ik namelijk het idee hier een reclamekaart van te maken.  Zo gezegd zo gedaan en zo ben ik aan dit geweldige stukje reclame gekomen: geef ik de kaart dan heb ik altijd een gesprek!

Bij het nog eens overdenken van deze opmerkingen en wat ik er nog meer positief mee zou kunnen, kwam op een dag een vraag in me op: Zijn dit echt oordelen over mijn werk en over hetgeen de paarden doen en bereiken tijdens de coaching?

Deze vraag bleek een goud: want toen ik hierover nadacht kwam ik tot de conclusie dat dat niet zo is. Het zijn geen oordelen over mijn werk. En inderdaad ook geen oordelen over de paardencoaching.

Wat dan wel? Door de vraag te overdenken viel het kwartje: we weten namelijk dat de woorden die iemand gebruikt en het antwoord dat iemand geeft, iets zeggen over degene die de woorden uitspreekt. Bewust of onbewust pikt de luisteraar informatie op. In feite observeer je de spreker zonder deze te zien, en krijg je informatie door: intonatie, manier van praten, veel of weinig worden, gehaaste klank, afwezige klank in de stem, zuchten en zelfs achtergrondgeluid. Dit alles zorgt er mede voor dat je tijdens het gesprek je gedachten vormt over een ander.

Op deze informatie reageer je non verbaal (bewust of onbewust). Ook verbaal ga je reageren (ook weer bewust of onbewust). We reageren daarbij echter primair op de inhoud van woorden, en vergeten vaak stil te staan bij de non verbale communicatie.

Dit kan erin resulteren dat je met je woorden bijvoorbeeld in de aanval of verdediging schiet. Terwijl we bij onszelf denken: ‘Weer zo’n sukkel die het niet begrijpt, hier heb ik geen zin meer in!’ En dat laatste non verbaal laten blijken door te zuchten of afwezig te klinken…… Resultaat? Einde gesprek. En zeker geen succesvolle acquisitie!

Onbedoeld observeer je dus de ‘boodschapper’, die op zijn beurt ook weer onbedoeld, veel informatie prijsgeeft. Waarmee hij of zij ook coachpunten als het ware op een presenteerblaadje aanbied. Zo lang je je dit niet bewust bent, kun je hier niets van leren, pas als je je dit bewust bent kun je ermee aan de slag.

Als ikzelf bijvoorbeeld, met deze informatie in gedachten, de moeite neem een opmerking ‘te onderzoeken’, dan kan ik (mits iemand niet hoorn op de haak gooit) al snel duidelijk maken dat deze opmerkingen aan de basis van individuele leiderschap coachpunten liggen. Hiermee kunnen de paarden je enorm effectief helpen, en met dit in gedachten kan ik een gesprek een heel andere wending geven. 

Zeker als iemand veel moet bellen, bijvoorbeeld in een callcenter of voor de koude acquisitie is het belangrijk te weten hoe je aan de telefoon, non verbaal overkomt.

De vraag is: Weet jij hoe je bij een telefoongesprek op anderen overkomt? Zeker?

Nee? Vraag je dan eens af hoe anderen reageren op jouw telefoontjes! Weet je welke onbedoelde informatie je aan de telefoon prijsgeeft?

En wat voor effect dit op anderen heeft? Nee?

Vanzelfsprekend weet het paard hier goed raad mee, oftewel dan is het tijd voor paardencoaching!

Paarden geven non verbaal veel feedback over hoe jij overkomt. En laten je zien wat voor effect dat op ze heeft. Hoe dat komt? Paarden kijken voor hun veiligheid niet alleen naar je houding en manier van bewegen.

Ook GELUID speelt een grote rol bij het veilig blijven. Paarden vangen de miniemste geluiden en veranderingen in geluiden op.

En paarden horen het ook veel eerder dan wijzelf als, er bijvoorbeeld zenuwen in onze stem doorklinken. Zenuwachtige deelnemers die vinden dat ze er ‘van buiten’ in houding en beweging heel kalm en rustig uitzien (en dan ook vaak niet aangeven dat ze zenuwachtig zijn), zijn vaak perplex als het paard afstand neemt, of weigert om mee te gaan.*

Zelf ervaren en leren hoe jij overkomt? En leren non verbale communicatie bewust op te merken en dit effectief leren ‘omzetten’, zodat je non verbale communicatie je ondersteunt in plaats van tegenwerkt? Dat kan door de PowerInzichten (All Inclusive!) te doen!

©PaardenInzicht/Margreet Noordanus – 2017

Ps Is koude acquisitie een probleem voor jou of je team? Dan combineren we de PowerInzichten met de koude acquisitietraining van Lead2Meet (de specialist op dit gebied)! Meer info hierover ontvangen? Mail dan naar info@paardeninzicht.nl

*hoe dit werkt kun je lezen in de blog Paardencoaching.

Gun jezelf de PowerInzichten. Neem hiervoor contact en bel naar: 0622360999 of mail naar info@paardeninzicht.nl Meer informatie op: www.paardeninzicht.nl

Geen reactie's

Geef een reactie