Blog burn-out en stress - Paardencoaching
15964
post-template-default,single,single-post,postid-15964,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.3,vc_responsive
 

Burn-out en stress

problemen bedrijven

Burn-out en stress

Burn-out en stress gerelateerde klachten: herkennen, voorkomen en genezen.

Welke van de onderstaande beweringen die kunnen resulteren tot een burn-out is op jou van toepassing?

  • Ik kan mijn bed niet uitkomen
  • Ik heb nergens zin in
  • Iedereen loopt aan mijn hoofd te zeuren
  • Ik heb geen tijd voor mezelf
  • Ik ben alleen maar aan het werken en slapen
  • Ik kan me niet concentreren
  • Mensen luisteren gewoon niet naar me
  • Het leven is een sleur
  • Mijn omgeving vraagt of het wel goed met me gaat
  • Mijn werk? Daar wil ik eigenlijk nooit meer naar toe, het is dat het moet
Team verhoudingen vaak in 1 coaching duidelijk!

Is er een of meer van deze beweringen op jou van toepassing? Lees dan verder en kijk hoe je aan de slag kunt met stress, stress gerelateerde klachten en het voorkomen en genezen van burn-out. Bekijk anders een van onze andere blogs zoals: Paardencoaching.

In dit blog komen achtereenvolgens komen aan bod:

  • Wat is burn-out?
  • Genezen van burn-out.
  • Voorkomen is beter dan genezen!
  • Unieke aanpak
  • Voorbeeld uit de praktijk
  • Aan de slag met oplossingen
  • Reactie van een deelnemer
  • Conclusie
  • Zelf ervaren

Wat is burn-out?

De online Dikke van Dale geeft aan: toestand van geestelijke uitputting ten gevolge van langdurige stress. Iedereen heeft in meerdere en mindere mate te maken met stress. Maak voor jezelf maar eens een lijstje wat bij jou stress veroorzaakt. Wedden dat er minimaal 1 ding op staat? Heb je één van de beweringen aangekruist en besteed je hier geen aandacht aan, dan kan het zijn dat je al bezig bent stress op te bouwen.

De hoeveelheid stress die mensen ervaren varieert van persoon tot persoon en er zijn veel factoren die bijdragen aan het al dan niet met stress kunnen omgaan. Dit is persoons en omstandigheden gebonden. Ook de duur waarin de stress zich opbouwt tot een burn-out varieert van persoon tot persoon. Helaas is het zo dat burn-out inmiddels voor uitval van 1 op de 3 medewerkers (rijksoverheid, 2013) zorgt. Een schrikbarend getal als je bedenkt hoeveel mensen dit treft, en helemaal schrikbarend als je probeert voor te stellen hoeveel gezinnen hierdoor getroffen worden. Daarbij komen de impact voor je collega’s en werkgever, en is er het financiële plaatje in de vorm van onder andere ziektekosten, verzuimkosten en vervangingskosten.

Genezen van burn-out.

Van een burn-out genees je niet zomaar en genezing kan veel tijd in beslag nemen. De hulp die hierbij ingezet wordt varieert nogal, mijn advies:
1. zodra je burn-out vermoedt ga naar de huisarts en vraag direct om professionele hulp
2. en zodra je burn-out vermoedt of veel werkstress ervaart: ga naar je werkgever en ga het gesprek aan
Van uit deze twee stappen kan ondersteuning en hulp op gang komen. Met een beetje geluk ben je er vroeg bij en kun je een burn-out voorkomen!

Welke hulp je krijgt en wat er nodig is in jouw specifieke geval, dat is hier niet te zeggen. Wel is duidelijk als je op internet kijkt dat er vele prima mogelijkheden zijn, waarmee je aan de slag kunt als je een burn-out hebt. Waarbij ik nadrukkelijk opmerk dat wat mij betreft het melden aan 1. huisarts en 2. werkgever, nooit overgeslagen mogen worden. Niet alleen omdat dit allerlei problemen kan veroorzaken als je langdurig uitvalt, maar ook omdat ik vind dat professionele hulp in eerste instantie echt nodig is.

Ben je verder in het proces en gaat het weer de goede kant op en wil je nog iets extra’s doen? Dan kun je bijvoorbeeld aan de slag met aanvullende programma’s. Verder is tijdens het hele genezingsproces van belang dat je leert hoe je dit in de toekomst kunt gaan voorkomen.

Voorkomen is beter dan genezen!

Voorkomen is beter dan genezen, zeker bij burn-out en stress gerelateerde klachten. Werkgevers kunnen dit faciliteren door in contact met hun medewerkers te staan en bijvoorbeeld programma’s of coaching aan te bieden. Zelf kun je ook actie ondernemen, want heb je één van de beweringen aangekruist dan is het verstandig hier aandacht aan te schenken. Hoe? Hier zijn veel goede mogelijkheden voor, even googelen en je hebt een schat aan boeken, coaching en begeleidingsprogramma’s tot je beschikking. Waaronder de paardencoaching (coaching met paarden) waarbij je met een paard wordt gecoacht.

Paardencoaching is een unieke aanpak om te werken aan het voorkomen van stress en stress gerelateerde problemen.

Dit omdat een paard zonder woorden, problemen op duidelijke en aanvaardbare wijze neerzet. Je kunt er direct mee aan de slag, omdat de feiten je worden verteld door een paard. Waarbij je niet moet vergeten dat paarden altijd de waarheid spreken.

Waar je bij mensen nog kunt zeggen: niks aan de hand. Gaat dit je bij een paard niet lukken!

Waardoor je, door de reacties van het paard geconfronteerd wordt met hoe het er nu echt voorstaat. Heb je namelijk stress en voel je dat in je lichaam, maar negeer je dit? En ga je toch heel stoer de interactie met een paard aan? Dan zal een paard hier meteen op reageren en je dit laten merken (hoe dit werkt kun je lezen in de blog Paardencoaching).

Een voorbeeld uit paardencoach praktijk: het labyrint

Er achter komen wanneer je stress ervaart, is de eerste stap bij het oplossen van het probleem. Door samen met een paard aan de slag te gaan, onder andere door het doen van gericht ontwikkelde oefeningen, ervaar je DIRECT wat bij jou voor stress zorgt. Per persoon varieert dit, stress veroorzakers zijn onder andere: werkdruk, relatie en familie problemen, geen nee kunnen zeggen, je grenzen niet aangeven, de leiding niet nemen maar aan anderen overlaten, de manier van communiceren, niet weten wat je bij stilstand moet doen, het niet hebben van verbinding met jezelf of met anderen, geen time outs nemen, etc. Hiermee ga je aan de slag door bijvoorbeeld samen met het paard de labyrint oefening uit te voeren. Tijdens deze oefening ervaar je hoe het er voor staat en ontdek jij wat jouw stress-veroorzakers zijn (klik op de video om dit in de praktijk te zien).

Aan de slag met oplossingen

Zodra je met het paard ervaren hebt wat stress veroorzaakt, ga je aan de slag met oplossingen. Door deze samen met een paard uit te proberen, ervaar je direct wat werkt en wat niet werkt. De succesoplossing die je samen met het paard gevonden hebt, kun je vervolgens meteen thuis en op je werk toepassen.

Reactie van een deelnemer

De grenzen worden natuurlijk meteen om mijn oren gegooid….. Voor mij is het al een hele prestatie als ik mijn grens herken en respecteer. En hier dan ook meteen duidelijk in ben op een goede manier. Ik heb gezien dat ik dit het duidelijkst doe als ik mijn blik perifeer houd (niet op een punt focussen maar breed overzien). Gisterenavond heb ik meteen een grens neer gezet.

Conclusie

Paardencoaching is een effectieve ervaringsgerichte manier van coachen, die je ondersteunt bij:

  • het voorkomen van stress
  • leren omgaan en reduceren van stress
  • voorkomen van burn-out

Zelf het effect ervaren?

  • En leren hoe je kunt omgaan met stress?
  • Of leren hoe je stress gerelateerde klachten of een burn-out kunt voorkomen?
  • En ervaren hoe je samen met een paard tot direct toepasbare succesoplossingen kunt komen?

Ga dan direct aan de slag! Neem voor een afspraak of meer informatie contact op, bel 0622360999

Meer informatie is te verkrijgen bij PaardenInzicht – www.paardeninzicht.nl
U kunt mailen naar: info@paardeninzicht.nl
©PaardenInzicht/Margreet Noordanus – mei 2017

Geen reactie's

Geef een reactie